Reisverslag Bonaire 2023

24 februari 2023 - Bonaire, Nederlandse Antillen

De voorpret

Al meteen na het boeken van onze reis begint de voorpret. Wij zoeken informatie over Bonaire op. Op de site www.zonvakantiebonaire.nl  vinden wij veel informatie over het eiland en de dingen die daar te doen zijn. Erg leuk om door te lezen. Snorkel en duikspullen kopen kan je beter vooraf doen hebben wij gemerkt. Uiteindelijk kwamen wij bij Decathlon terecht voor een goede maar betaalbare set.

De dag voor vertrek naar Bonaire

Een paar weken geleden hebben wij besloten om richting een van onze favoriete plekken op aarde te gaan. Wij hebben een reis geboekt naar Bonaire. Snel pakken wij de koffers in want morgen ochtend vroeg vertrekken wij al. Onze vakantie naar Bonaire kan nu echt beginnen.

Aankomst op Bonaire

Bij aankomst in de vertrekhal van Schiphol blijken er meer mensen vakantieplannen te hebben. Er staat een lange rij voor de loketten. Gelukkig is de drukte van het afgelopen jaar inmiddels grotendeels opgelost. Het duurt een kwartier om onze bagage in te leveren en nog eens 20 minuten voordat wij door de douane zijn. Dat verliep erg soepel. Ruim voor vertrek komen wij aan bij de gate. Ook het boarden gaat snel en voor wij het weten zijn wij al in de lucht. De vlucht naar Bonaire neemt uiteindelijk 9 uur in beslag. 1 uur sneller dan gepland.

Ook op Bonaire zijn wij al snel door de controles en douane heen. Aangezien ons hotel op maar 5 minuten lopen van het vliegveld ligt, besluiten wij de shuttle af te zeggen en te voet naar het hotel te gaan. Het is warm maar door het windje toch erg aangenaam.

Het boetiek hotel wat wij geboekt hebben is pas 2 jaar open en ligt aan de lagoon langs de weg Kaya International. Het inchecken verloopt soepel en al snel zitten wij met een Corona aan het zwembad. Het is inmiddels 16.00 uur en wij hebben om 18.30 uur met lokale vrienden afgesproken om in het restaurant van het hotel te eten.

Hotel Bonaire

Wij besluiten dan ook om de resterende tijd bij het hotel te blijven. Al snel raken wij in gesprek met een Nederlands koppel die ook net aangekomen is. We delen wat ervaringen en tips en daarna is het tijd voor onze afspraak in het restaurant. Na heerlijk gegeten te hebben gaan wij redelijk op tijd ons bed in. Zo’n reis is toch wel vermoeiend en bovendien willen wij er morgen vroeg uit voor het ontbijt en het ophalen van de huurauto.

Huurauto Bonaire ophalen en eiland verkennen

Vandaag worden wij om 9.00 uur opgehaald door het verhuurbedrijf van onze auto. Wij hebben gekozen voor een pick-up truck. Dit is makkelijk voor de duikspullen en door de hogere wegligging kan je er ook mee uit de voeten op de offroad autoroutes en in het Washington Slagbaai National Park (WSNP). Zeker met wat regen is het geen overbodige luxe weten wij van onze vorige keer op Bonaire. Na wat formaliteiten kunnen wij al snel op pad.

Na wat rondgereden te hebben over het eiland komen wij langs de offroad autoroute Tras di Montaña. Een mooie route in het binnenland van Bonaire. Je vind de route aan de hoofdweg Kaminda Sabana Piedra Krus tussen Kralendijk en Rincon. Al snel kom je een afslag tegen die naar een uitzichtpunt en wandelroute Seru Largo leidt. Het uitzicht is prachtig.

Die middag rijden wij naar de zuidkant van Bonaire. Onderweg stoppen wij op diverse plekken voor wat foto’s. Als eerste de zoutpannen waar volop zout gewonnen wordt. Vrachtwagens rijden af en aan en door middel van een transportband en met 2 transport armen wordt het zout op hopen gegooid. Deze bergen zout vormen een prachtig plaatje.

Zoutbergen-zoutpannen-Bonaire-1024x444

Iets verderop komen wij langs de witte en gele slavenhuisjes en het eindpunt is de vuurtoren genaamd Willemstoren lighthouse. Deze vuurtoren staat op het zuidelijkste puntje van Bonaire. De vuurtoren uit 1837 is de oudste en beroemdste van het eiland.

De rest van de middag brengen wij door op het strand “Te Amo beach”. Een mooi wit zandstrand waar je heerlijk kan zonnen en zwemmen. Ook kan je hier snorkelen maar er is niet zoveel bijzonders te zien. Op het strand hoef je ook niet om te komen van de honger. Te Amo Beach is tevens de standplaats van een foodtruck (Engelse bus) waar ze onder andere diverse hamburgers verkopen.

Autoroute, wandelen en snorkelen op Bonaire

Door het tijdsverschil worden wij weer vroeg wakker. We staan meteen aan en na een snel ontbijt bij ons hotel vertrekken wij naar Rincon. Rincon is de 2e grootste plaats van Bonaire en het dorp ligt in een dal omringd door heuvels. Op de heuvels vind je diverse uitzichtpunten over Rincon die een pracht panorama uitzicht bieden. Na een van de uitzichtpunten bezocht te hebben, gaan wij de omgeving wandelend verkennen. Rincon is een rustig maar gezellig dorp. Zeker het bezoeken waard. Ook voor eten kan je hier terecht bij de diverse eethuisjes. Na wat gegeten te hebben, gaan wij een van de autoroutes van Bonaire verkennen. De Onima driving trail die rond Rincon loopt. Een prachtige route door het binnenland en langs de oostkust van Bonaire. Wederom een prachtige route waar we op diverse plekken even uitstappen. Op het eind van de route is een afslag naar de best bewaarde Indiase inscripties van Bonaire. Na hier wat rondgelopen te hebben rijden wij terug naar ons hotel om de snorkelspullen op te halen.

Omdat wij ’s avonds gaan duiken en snorkelen (helaas kan ik niet duiken door oorproblemen) om het bijzondere Ostracods van Bonaire te aanschouwen, gaan wij deze middag op verkenning. Ostracods is een bijzonders verschijnsel dat een aantal dagen na volle maan optreedt. Iets na zonsondergang komen de Ostracods (kleine mosselkreeftjes) in grote getalen vanuit de zachte koralen en planten omhoog naar het rif. Deze Ostracods scheiden een vloeistof uit dat licht geeft. Na tips van lokale bewoners zijn er 2 plekken goede plekken, namelijk The Lake en Tori’s reef. Na de 2 duikplekken verkend te hebben, besluiten wij die avond naar The Lake te gaan. Deze plek lijkt ons het best geschikt. Als afsluiter gaan wij nog even langs de Zoutpier om te snorkelen. Een surrealistische plek om te snorkelen. Grote stalen pijpen gaan hier het water in. Om de pijpen zijn vele soorten koraal met kleurige vissen te zien. Ook kwamen wij nog een schildpad tegen.

Zeeschildpad-Bonaire-1024x428

In de avond hebben wij met kennissen afgesproken om alvast de voorbereidingen te treffen voor de duik en om 19.00 uur vertrekken wij richting duikplek The Lake. Het is al aardig druk met auto’s van duikscholen dus het lijkt erop dat wij een goede keuze gemaakt hebben. Na wat rondgevraagd te hebben waar wij moeten zijn, en alle uitrusting in orde hebben, gaan wij rond zonsondergang het water in. Na 20 minuten beginnen wij de eerste “lichtjes” te zien. Het worden er steeds meer en al snel lijkt het alsof wij in een kerstshow beland zijn. Een erg bijzonder schouwspel. Als ik met mijn armen of vinnen heen en weer ga zie ik overal om mij heen kleine lichtjes verschijnen. Helaas is Ostracods niet met een normale camera vast te leggen. Wel kwamen wij nog een grote kreeft tegen onderweg terug.

Washington Slagbaai National Park (WSNP)

Eindelijk gaan wij vandaag WSNP Bonaire in. Op onze vorige reis was het park ivm Corona en de daaruit voortkomende lockdown gesloten. Iets later dan gepland staan wij om 8.30 uur aan de poort. Het is rustig en we kunnen snel doorrijden. Normaal moet je entree betalen voor het park maar omdat wij de Stinapa duiktag hebben, is de toegang gratis. Na een kwartiertje rijden komen wij aan bij de parkeerplaats voor het beklimmen van Mount Brandaris. Stevige schoenen, goede conditie, zonnebrand en voldoende water zijn aan te raden en gelukkig hebben wij dit allemaal bij ons. Al zijn de “stevige schoenen” onze gewone gympies. Het eerste deel is vrij makkelijk over een pad. Onderweg komen wij veel wilde geiten tegen en overal om ons heen zien en horen wij papagaaien.

Na een uurtje gelopen en geklommen te hebben bereiken wij de top. Rondom heb je een prachtig uitzicht over Bonaire. Ik kan zeggen dat ik het uitzicht vanaf de Brandaris over het Washington Slagbaai National Park en Bonaire het mooiste uitzichtpunt van Bonaire vind. De afdaling is in het begin even lastig. Zeker het steilere gedeelte maar voor de meeste mensen is de route goed te doen. Al met al een prachtige wandeling.

Na deze klim zijn wij wel toe aan wat afkoeling. Gelukkig heeft het Washington Slagbaai National Park een aantal snorkelplekken met strand waar je ook kan genieten van de onderwaterwereld. Onze laatste stop in het park is Boka Slagbaai. In deze natuurlijke inham van de zee lag vroeger de enige haven van Bonaire. Het kantoor met opzichtershuis en slachthuis staan nog langs het mooie witte zandstrand. Achter de gebouwen bevind zich een natuurlijke Saliña (Saliña Slagbaai) waar op het moment dat wij er waren veel flamingo’s, witte reigers en andere vogels stonden.

Landhuis-Slagbaai-Bonaire-1024x427

Inmiddels is het alweer 16.00 uur. Een mooie tijd om met een Gin Tonic aan zwembad te gaan liggen. In de avond hebben wij een BBQ op strand gepland. Voor iedereen een aanrader. Bij de supermarkt een weggooi barbecue en eten/drinken halen en een leuk strandje uitzoeken. Wij hebben in ieder geval genoten.

Vertrekdag Bonaire - Nederland

Vandaag gaan wij weer richting Nederland. Onze vlucht vanuit Bonaire vertrekt om 16.30 uur lokale tijd. Wij willen om 15.00 uur op de luchthaven zijn dus wij hebben nog een paar uur te gaan op het eiland. Helaas is het stormachtig weer door orkaan Elsa die in de buurt langskomt. Snorkelen is geen optie door de hoge golven. Na wat rondrijden, en een wandeling langs de kust bij Tolo gemaakt te hebben, gaan wij bij een lokaal eettentje lunchen.

Na het eten rijden wij terug naar het hotel om nog even bij het zwembad te liggen. Helaas zit de vakantie Bonaire er dan weer op. Het was een heerlijke vakantie. Bonaire is een prachtig vakantie eiland die het bezoeken meer dan waard is!